[MASOCH-L] Openvpn lenta

Fabio Catunda fcatunda at lightcomm.com.br
Thu Dec 17 11:00:45 BRST 2009

Ontem resolvi dar uma olhada no que precisaria fazer pra mudar pra TCP,
no final das contas é mais simples do que imaginei.

Um pedaço da página do man me chamou atenção:

             OpenVPN is designed to operate optimally over UDP, but TCP
capability is provided for situations where UDP cannot be used.  In
comparison with UDP, TCP will usually be somewhat  less
              efficient and less robust when used over unreliable or
congested networks.

              This article outlines some of problems with tunneling IP
over TCP:

              http://sites.inka.de/sites/bigred/devel/tcp-tcp.html

              There are certain cases, however, where using TCP may be
advantageous from a security and robustness perspective, such as
tunneling non-IP or application-level UDP protocols, or tun-
              neling protocols which don't possess a built-in
reliability layer.

Ainda assim resolvi fazer um teste, subi o openvpn em outro servidor com
TCP, fiquei uns 20 minutos conectado e caiu novamente! :-(

Pelo visto o problema é da minha conexão mesmo, 2mbits não estão sendo
suficientes pra 15 servidores e 200 usuários! :-D

Valeu!

Catunda.