[GTER] PF - FTP em DMZ

Cristiano Maynart Pereira cpereira at unisc.br
Fri May 12 16:18:41 -03 2006

Gilberto,

	No PF você precisa utilizar um proxy de ftp de qualquer jeito, a não ser que o servidor FTP seja o próprio firewall. No caso de um servidor FTP em modo passivo atrás do firewall é mais aconselhado a utilização do ftpsesame, você pode instalá-lo pelo ports: /usr/ports/net/ftpsesame

man ftpsesame

NAT ISSUES
     To enable passive mode connections from clients subject to NAT, ftpsesame
     must listen on the interface where the NAT has already taken place, typi-
     cally the external interface.  Otherwise ftpsesame cannot add the extra
     rule with the real client address.  Note that this does not have to be a
     problem, if there are other rules taking care of that.

     Active mode connections from clients subject to NAT are not supported,
     because it requires commands inside the control connection to be rewrit-
     ten.  ftp-proxy(8) can be used for that purpose.

No man também tem os exemplos para fazê-lo funcionar, bem simples.

Cristiano Maynart Pereira
cpereira at unisc.br